فرق بین عطر و ادوپرفیوم و ادوتویلت و ادکلن

انواع عطر و ادکلن؛ فرق بین ادکلن، عطر، ادوپرفیوم و ادوتویلت

انواع عطر و ادکلن

همچنان افرادی هستند که فرق بین عطر و ادکلن را نمی دانند و چیزی در مورد ادوپرفیوم، ادوتویلت و… نمی دانند. بعضی ها فکر می کنند که عطر، همان اسانس هایی است که در شیشه ها ریخته می شود و ادکلن هم همان عطرهای برندها است یا بعضی ها عطر را مختص خانم ها و ادکلن را مختص مردها می دانند.

در واقع، انتخاب یک رایحه مناسب و همیشگی، کار ساده ای نیست و داشتن اطلاعات به شما کمک می کند تا با آگاهی بیشتری به سراغ خرید عطر و ادکلن بروید؛ این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا با در مورد قیمت عطر و ادکلن هم اطلاعات داشته باشید تا سرتان کلاه نرود. در این مقاله قصد داریم تا در مورد تفاوت بین عطر و ادکلن صحبت کنیم؛ بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

قبل از شروع و ادامه دادن این مقاله، پیشنهاد می کنیم که مقالات قبلی ما را بخوانید:

ما هر وقت از کلمه عطر استفاده می کنیم، منظورمان همان پرفیوم است. به طور کلی به تمام عطرها به جز اسانس ها، در ایران عطر یا پرفیوم می گوییم. عطرها از ترکیب اسانس مواد خام مانند گیاهان، میوه ها، گل ها، مشک، آب و الکل تشکیل می شوند. تفاوت عطر و ادکلن، در میزان اسانس به کار رفته در آب و الکل است. هر چه میزان اسانس در عطر بیشتر باشد، عطر ماندگاری بالاتری دارد.

عطر یا پرفیوم به عطری گفته می شود که ۱۵ تا ۲۵ درصد اسانس در آن به کار رفته باشد. در طرف مقابل، ادکلن به عطری گفته می شود که ۲ تا ۵ درصد اسانس در آن به کار رفته و ماندگاری پایینی دارد. به دلیل ماندگاری پایینی هم که دارد، امروزه خیلی کمتر تولید می شود و اکثرا با سراغ ادوپرفیوم ها یا ادوتویلت ها می رویم.

اگر از آن دسته افراد هستید که ماندگاری عطر برایتان مهم است، عطری را انتخاب کنید که کلمات Perfume، Soie de Perfume و یا ادوپرفیوم (Eau de Perfume) روی جعبه آن نوشته شده باشد. در ادامه مقاله، جزئیات بیشری را با شما در میان می گذاریم.

انواع عطر براساس غلظت ماده معطر

پرفیوم (Perfume)

این نوع عطر که با اسامی دیگری مثل اکستریت دوپرفیوم (Extrait de Perfume) یا عطر خالص نیز شناخته می شود. بیشترین میزان غلظت را دارد. غلظت عطر در پرفیوم بین ۱۵ تا ۴۰ درصد است ولی اکثرا پرفیوم ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

پرفیوم ها بیشتری دوام و ماندگاری را دارند و معمولا بیشتر از ۸ ساعت روی لباس یا بدن می ماند؛ همچنین پرفیوم به علت غلظت بالا، گران ترین نوع عطر نیز به حساب می اید. ما به افرادی که پوست حساسی دارند، پیشنهاد می کنیم که از پرفیوم ها استفاده کنند.

ادوپرفیوم (Eau de Perfume)

بعد از پرفیوم، ادوپرفیوم (به طور خلاصه EDP) بیشترین میزان غلظت را دارد. غلظت این نوع از عطرها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. ادوپرفیوم ها به طور میانگین بین ۴ تا ۵ ساعت دوام و ماندگاری دارد و از نظر قیمت هم نسبت به پرفیوم ها مناسب تر است؛ زیرا الکل بیشتری دارند.

ادوپرفیوم ها رایج ترین نوع عطر است که در بازار موجود است و مناسب استفاده برای تمامی افراد برای مجالس و مهمانی های شبانه است.

ادوتویلت (Eau de Toilette)

واژه ادوتویلت که از زبان فرانسوی گرفته شده است، به معنای آماده شدن است. غلظت عطر در ادوتویلت بین ۵ تا ۱۵ درصد است و قیمت نسبت به پرفیوم ها و ادوپرفیوم ها ارزان تر است. ادوتویلت یا به اختصار EDT به خاطر قیمت ارزانی که دارند و همه گیر هستند و از محبوب ترین عطرهای بازار به شمار می روند. دوام و ماندگاری این عطرها ۲ تا ۳ سعت است و برای مصرف روزانه است.

ادکلن (Eau de Cologne)

غلظت عطر در ادکلن (به طور خلاصه EDC) بسیار کمتر از سایر عطرهای عنوان شده است و بین ۲ تا ۴ درصد است و حاوی مقادیر بسیار زیادی الکل است. با اینکه قیمت ادکلن ها در مقایسه با سایر عطرها ارزان تر است اما رایحه معمولا بیشتر از ۲ ساعت دوام دارد. ادکلن ها معمولا در شیشه های بزرگ عرضه می شوند و در قدیم به عصاره گیاهان و مرکبات، ادکلن گفته می شد.

ادوفرش (Eau de Fraiche)

ادوفرش ها یا اوفرایش ها کاملا مثل ادکلن ها هستند و ماندگاری ۲ ساعته دارند. ادفرش ها معمولا غلظت کمتری (۱ تا ۳ درصد) نسبت به ادکلن ها دارند و تنها فرقشان با ادکلن ها این است که حاوی مقادیر بالای الکل نیستند و به جای الکل، آب جایگزین آن شده است.

جمع بندی

با توجه به تفاوت هایی که گفته شد، استفاده درست از هر عطر در فصل مناسب، یکی از مهمترین نکاتی است که شما باید در خرید عطر به آن توجه کنید.

  • ادوپرفیوم برای فصل های سرد بسیار عالی است؛ زیرا رایحه آن قوی تر، سنگین تر و روغنی تر است. با این حال، باید مطمئن شوید که نت های مناسب زمستان را انتخاب کنید.
  • ادوتویلت با توجه به رایحه سبک تری که دارد، برای فصول گرم سال بهتر است. ادوتویلت هم مثل ادوپرفیوم باید ترکیب نت عطری مناسب را برای آن فصل انتخاب کنید.
  • ادکلن ها برای آقایان، می تواند به عنوان افترشیو عالی عمل کند؛ بنابراین بعد از اصلاح، چند اسپری با ضربه زدن به صورت، حس شادابی فوق العاده و بوی ملایم را برای شما به ارمغان بیاورد.

اگر به دنبال افزودن عطر جدیدی به کمد عطرهای خود هستید، ما به شما پیشنهاد می کنیم تا از عطرهای زارا که در فروشگاه آروسا موجود است، دیدن کنید و یکبار این عطرها را تهیه کنید تا متوجه کیفیت خوب و قیمت کاملا مناسب آن شوید.


سوالات متداول

 

چرا قیمت ادوپرفیوم در مقابل ادوپرفیوم بالاتر است؟

ادوتویلت ها حاوی روغن های معطر کمتری هستند و به همین دلیل قیمت بسیار پایین تری نسبت به ادوپرفیوم ها هستند. به طور کلی پیشنهاد ما ادوپرفیوم است؛ زیرا غلظت و ماندگاری بالاتری دارند و در طولانی مدت متوجه می شوید که با خرید ادوپرفیوم هم در هزینه ها صرفه جویی کردید و هم حس خوبی را به خودتان منتقل کردید.

ماندگاری عطر چقدر است؟

ماندگاری عطر به عواملی بستگی دارد مثل غلظت و نوع عطر شما و نحوه استفاده شما. در مقاله های قبلی در آروسا، برایتان نکاتی برای افزایش ماندگاری عطر عنوان کردیم و امیدواریم که از این ترفندها استفاده کنید.

تفاوت عطر، ادکلن، ادوپرفیوم و ادوتویلت چیست؟

در میزان ماندگاری، غلظت و میزان اسانس به کار رفته در آن ها است که در این مقاله به صورت کامل به شما توضیح دادیم.

  • فروشگاه آروسا
  • شهریور ۲۵, ۱۴۰۲
  • 271 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!