فرق عطر طبیعی و مصنوعی

عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی؛ کدام بهتر است؟

ماهیت روانشناختی افراد به گونه ای است که در بیشتر موارد خود به خود به سمت چیزهای طبیعی کشیده می شود. در دنیای عطرها هم این موضوع هست و عطر طبیعی، مولکولی و مصنوعی داریم. بر خلاف صنعت غذایی، در عطرسازی هنری از نظر کیفی تفاوتی بین نت های طبیعی و مصنوعی وجود ندارد. در کل، بهتر و بدتری در کار نیست و هر دو نت نقش خاص خود را در ایجاد تعادلی ظریف در ترکیب یک عطر خوب ایفا می کنند. این نقش ها متفاوت بوده اما همواره تکمیل کننده یکدیگرند.

تفاوت نت های طبیعی و مصنوعی

برای درک کامل چرایی این موضوع، ابتدا باید تفاوت نت های طبیعی و مصتوعی را بدانیم. به همین منظور لازم است کمی عمیق تر شویم و ویژگی های این نت ها را بررسی کنیم.

نت های عطر طبیعی

نت های طبیعی موجود در عطرها، مواد بودار قابل استخراج از دل طبیعت هستند؛ یعنی از درختان، برگ ها، گل ها که عطرشان قابل استخراج است.

عطر طبیعی، گستره وسیعی را در برمی گیرند مثل نت های گلی، چوبی و مرکباتی. عطری که حاوی درصد قابل توجهی از نت های طبیعی با کیفیت است. این بوها، به راحتی اصالت خود در رایحه نشان می دهد اما در عین حال تازه و برازنده و ابعاد مختلفی که در طول روز خود را یک به یک نمایان می کنند. نت های طبیعی در مقایسه با اسانس های مولکولی، منحصر به فرد هستند اما بدون آن ها قادر به ایجاد تعادل نیستند.

نت های مصنوعی عطرهای مولکولی

مولکول های عطرهای مصنوعی در آزمایشگاه ها ساخته می شوند و دیگر به سراغ استخراج از طبیعت نمی روند. آن ها در محیط های امن ایجاد می شوند و بارها توسط نهادهای نظارتی بین المللی آزمایش می شوند. نت های مصنوعی انواع مختلفی دارند که معروف ترین آن ها، تثبیت کننده ها یا همان فیکساتورها هستند که باعث می شوند نت ها برای مدت طولانی تری روی پوست بمانند.

دسته دیگری از آن ها با هدف کاستن از شدت ماده خام به کار گرفته می شوند و وظیفه برخی دیگر این است که نت هایی چند بعدی را به خوبی با هم ترکیب کنند. به زبان ساده، چیزی که نت های مولکولی را منحصر به فرد می کند. توانایی آن ها در هماهنگ شدن با همتاهای طبیعی شان است؛ در نتیجه این هماهنگی است که کیفیت، ماندگاری و شخصیت عطر ارتقا می یابد.

پیدایش نت های مصنوعی در اوایل قرن بیستم این امکان را فراهم کرد تا بوهای موجود در طبیعت را بازآفرینی کنیم. بوی دریا، نت های میوه ای مثل هلو، خیار، انبه و یا نت های گلی مثل گاردنیا. این ها نت هایی نیستند که بتوان از طبیعت استخراج کرد اما به لطف مولکول ها، امروزه همه آن ها در دسترس هستند.

نت های مصنوعی همچنین به استادان عطرساز این امکان را می دهند که با کمک رایحه های کاملا جدید و شکل پذیر، عطرهایی بدیع مطابق با ذائقه و خلاقیت هنری خود خلق کنند. تا اوایل قرن بیستم، شمار اسانس های طبیعی قابل دسترس برای یک عطرساز به کمتر از صد مورد محدود می شد اما با پیدایش نت های مولکولی، این تعداد به چندین هزار افزایش یافت.

مسئله تعادل

هرگز نباید دنیای عطر طبیعی را در مقایل دنیای عطرهای مصنوعی قرار داد؛ چرا که شاکارهای عطرسازی در نتیجه هماهنگی، آمیختگی و به تعادل رسیدن این دو جهان به وجود آمدند. برای مثال، اگر نت های آلدهید مصنوعی نبودند، عطر Chanel n ° 5 هرگز ساخته نمی شد. در اینجا بهتر است به جای پرداختن به عطر طبیعی، عطرسازی صنعتی را مورد توجه قرار دهیم.

ژان کلود النا، یکی از سرشناس ترین استادان عطرساز در استفاده از نت های مولکولی معتقد است که این نت ها نقشی اساسی در کارش ایفا می کنند. او در کتاب خود (آفرینش در دنیای عطر) بر نقش بسیار مهم مولکول های مصنوعی در عطرسازی مدرن تاکید کرده و نوشته:

شیمی روند بسیار شگفتی را در دنیای عطر ایجاد کرده و باعث شده که عطر به عنوان هتر در نظر گرفته شود.

النا می گوید نت های مصنوعی مکمل عطر طبیعی هستند که کاملا درست است. تعادل بین نت های طبیعی و مولکولی، امکان ساخت عطرهای انتزاعی را فراهم می کند مثلا عود نمونه بارز ترکیب عطر طبیعی و مصنوعی است.

باورهای غلط و درست در مورد عطر طبیعی و مصنوعی

ابتدا باید نادرستی برخی باورهای غلط را درباره عطر طبیعی و مصنوعی اصلاح کنیم.

چون عطر طبیعی نیست، پس مضر است

سال هاست در عطرسازی مدرن از مواد طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. باید بگوییم که نت های مصنوعی اصلا برای پوست مضر نیستند. قوانین مربوط به لوازم آرایشی مولکولی به قدری سختگیرانه است که حتی در برخی موارد منجر به تولید نت های مصنوعی ای شده که از مواد طبیعی هم گاها ایمن تر و بی خطرتر است.

چون ارزان است، مضر است

یکی دیگر از باورهای غلط در مورد عطرهای مصنوعی این است که تصور می شود قیمت نت های مصنوعی در مقایسه با هزینه استخراج مواد خام طبیعی پایین تر است. باید بگوییم که مولکول های مصنوعی اکثرا هزینه تولید بسیار بالایی دارند؛ زیرا علاوه برا هزینه های سنگین که صرف سال ها تحقیقات علمی می شود، هزینه آزمایش ها و مجوزهای تولید هم دارند.

چون عطر طبیعی است، پس خیالمان راحت است

در واقع منشا و روش استخراج عطر طبیعی بسیار مهم است. مناطقی در دنیا وجود دارند که به دلایل جغرافیایی می توانند بر کیفیت محصول نهایی تاثیر بگذارند؛ مخصوصا در مورد عطر نیش.

دلیلی که عطر Brut اندونزی محبوب است، این است که بهترین نعناع هندی در آن به کار رفته است. در فرانسه و برخی کشورهای دیگر، بعضی از نت های طبیعی از مزارع صنعتی استخراج می شوند و به همین دلیل بو و تندی کمتر و در نتیجه ارزش پایین تری دارند. بنابراین وظیفه عطرسازان، یافتن بهترین مواد اولیه و مخلوط کردن آن ها با هم است.

محافظت از حیات وحش و محیط زیست

نکته آخر اینکه نباید ضرورت روز افزون استفاده از نت های مولکولی را به جهت حفاظت از حیات وحش و محیط زیست فراموش کنیم. به کارگیری بسیاری از نت های طبیعی به دلیل استخراج آن ها از حیوانات طی سال های گذشته ممنوع شده است. عنبر یکی از آن ها است که از ترشحات نهنگ عنبر به دست می آید. نمونه دیگر مشک است که از ترشحات آهو هیمالیا تهیه می شود. مدتی است که این نت خوشبو به لطف یک مولکول مصنوعی به نام مشک کتون (Musk Ketone) بازآفرینی شده و خیلی خوب هم نتیجه داده است.

سازگاری با محیط زیست و حفظ و نگهداری اکوسیستم های طبیعی، ما را در مقابل یک مسئله اخلاقی قرار می دهد؛ بنابراین باید جایگزین های مصنوعی پیدا کرد که قادر به بازآفرینی بوهایی باشد که دیگر نمی توان از طبیعت استخراج کرد.

آیا واقعا رقابتی بین عطر طبیعی و مصنوعی در جریان است؟

دنیای عطرها همواره در حال تکامل است. در آغاز تاریخ عطرسازی فقط از اسانس های برگرفته از چوب، گل یا گیاه استفاده می شد اما امروزه نمی توان فقط از عناصر طبیعی صحبت کرد و در مقایل از نت های مصنوعی بد گفت. انتخاب نت های طبیعی و مصنوعی، بخشی از یک فرآیند خلاقانه است که طی آن عطرساز به عطر جان می بخشد.

عطرسازی در بستر جهانی هیبریدی شکل می گیرد؛ جهانی که در آن طبیعت و علم این امکان را به ما می دهد تا احساسات ناب خود را در قالب عطرهای نوین بروز دهیم. در این فرآیند، هر عنصری جایگاه خود را در ایجاد تعادلی بی نقض دارد و ما را در انتخاب عطر متناسب با احساسات و روحیاتمان یاری می کند.


ما در آروسا، جز عطر زارا، عطری را ارائه نمی‌دهیم و هدف از تولید این محتوا و مقاله، فقط بالا بردن اطلاعات عمومی شما بازدیدکنندگان عزیز است. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

برای مشاهده تخفیف های ما لطفا به پیج اینستاگرام آروسا مراجعه نمایید.

برچسب‌ها:
  • فروشگاه آروسا
  • مهر ۱۶, ۱۴۰۲
  • 233 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!