عطر نیش و لوکس

عطر نیش یا همان عطر لوکس و عطر دست ساز (NICHE) چیست؟

برند عطر نیش (Niche Perfume)، برندی است که به صورت تخصصی به تولید عطر می‌پردازد و به صورت کوتاه و مختصر می‌توان تعریف زیر را ارائه کرد:

عطر نیش یا لوکس، عطری خاص و گران قیمت است که مناسب افراد خاص که نزد عموم مردم ناشناخته است. 

عطر لوکس یا عطر نیش (Niche) چیست؟

نیش در زبان لاتین به معنی فرورفتگی دیوار است. نیش یادآور طاقچه‌های خانه‌های قدیمی و سنتی است که در گذشته جایگاهی برای قرار دادن آیینه و شمعدان، عتیقه‌جات و یادگاری‌های گران بها بود. نامگذاری عطر نیش نیز براساس همین مفهوم انجام شده است؛ زیرا عطرهای نیش از منظر ارزش و منحصر به فرد بودن، از عطرهای صنعتی کاملا متمایز هستند.

عطر نیش و لوکس مثل جایگاه خاص و ویژه خود، تنها برای افرادی خاص با دیدگاه‌ها و سلایق متفاوت تولید می‌شوند که علاوه بر رایحه خوش عطر، به فلسفه وجودی هر رایحه نیز علاقه‌مند هستند. بر خلاف عطرهای صنعتی که به تعداد انبوه تولید می‌شوند؛ در تولید عطرهای نیش تمرکز اصلی برندها، بر روی رایحه عطرها و استفاده از مواد اولیه خاص است؛ به عبارت دیگر، عطرهای نیش با روایح بی‌نظیر، کمیاب و منحصر به فرد خود می‌کوشند تا رمز و راز تازه‌ای را به زندگی لاکچری و مجلل افراد معرفی می‌کنند.

عطر نیش تولیدات محدودی دارد و این به این معنی است که کسانی که عطرهای نیش را انتخاب می‌کنند، به طور حتم رایحه‌های خالص‌تر، گرانتر و خاص‌تری استفاده می‌کنند. در واقع تمرکز تولید عطرهای نیش روی رایحه اصیل و خالص است؛ نه روی تبلیغات و بسته بندی. از دیگر خصوصیات عطرهای نیش، استفاده از کنستانتره غلیظ‌تری از مواد طبیعی است. عطرهای نیش توسط خانواده سلطنتی استفاده می‌شدند. از نظر سازندگان عطرهای نیش، بهترین تبلیغ برای این عطرها گزارشی است که مشتریان ارائه می‌دهند. حال اجازه دهید که نگاه تخصصی‌تری داشته باشیم:

در دنیای کسب و کار، عبارت نیش به بخش کوچکی از بازار گفته می‌شود که بر روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه مترکز شده است. هدف از نوع بازاریابی، برآورده کردن یک کالا یا خدمت برای بخش کوچکی از بازار است که کالاها یا خدمات موجود، نتوانسته‌اند نیاز آن بخش را به خوبی برآورده کنند.

در صنعت عطر و ادکلن، اغلب شرکت‌هایی که اینگونه بازاریابی را انتخاب کرده‌اند، نسبت به خانه‌های مد مانند دیور و شانل توان مالی کمتری داشته و بیشتر اهتمام خود را در افزایش کیفیت رایحه‌ها و سلایق خاص به کار می‌برند. در بعضی از این برندها، عطار و صاحب شرکت یکی هستند مانند برند تاور یا برند روزا؛ هر چند در بعضی از آن‌ها، طراحی عطر به عطارهای خارج از شرکت سپرده شده است.

این روزها صنعت عطرسازی نیش، در حال گسترش است؛ چرا که علاقه‌مندان به عطر از بوهای تکراری خسته شدند و به دنبال محصول خاص و ویژه می‌گردند. با این اوصاف، عطر نیش به عطرهایی می گویند که در مقابل عطرهایی گفته می شود که در مقابل عطرهای دیزاینری قرار می گیرند.

ویژگی‌های عطر نیش

برند عطر و ادکلن‌های نیش، دارای ویژگی‌های زیر است:

  • تولیدکنندگان آن‌ها اغلب گالری‌های کوچک و هنری‌ای هستند که بخشی یا تمام محصولات به صورت دست‌ساز تهیه و تولید می‌شوند.
  • به دلیل دست‌ساز بودن و نیز استفاده از مواد طبیعی و یا موادی که به سختی یافت می‌شوند، قیمت بالاتری دارند.
  • اغلب براساس یک احساس خاص ساخته می‌شوند و داستانی را روایت می‌کنند.
  • در هر فروشگاه عطر و ادکلن یافت نمی‌شوند و بسیار کمیابند.
  • اغلب بوهای یونیک و خاصی دارند که گذشته نبوده و یا روی نت خاص (مثل عود، رز و…) تمرکز دارند.

تقریبا می‌توان گفت که پشت هر عطر لوکس یا دست‌ساز، یک ماجرای پیچیده و هنری نهفته است. عطرساز از ویژگی‌های طبیعت برای طراحی یک عطر خاص و منحصر به فرد الهام می‌گیرد. چون برای خلق عطری از جنس طبیعت باید از عناصر طبیعی در ساختار آن استفاده شود. در نهایت دانش عطرسازی در سایه الهاماتی از دل طبیعت به همراه هنری که با عناصر طبیعی تلفیق شده، پدیده‌ای به نام عطر نیش را خلق می‌کند.

عطرهای نیش محبوب در میان افراد سرشناس

در میان خانواده‌های سلطنتی، می‌توان به ملکه ویکتوریا و ملکه الیزابت اشاره کرد که هر دو از عطرهای دست‌ساز و اختصاصی که برای آن‌ها تولید می‌شد، استفاده می‌کردند. عطر نیش در میان خانواده‌های سلطنتی بسیار پر طرفدار است؛ به صورتی که این نوع عطر را به عنوان عطر سلطنتی می‌شناسند؛ مثلا عطرهای کرید در کاخ سفید بسیار محبوب هستند یا خانواده‌های سلطنتی عرب، برند روژا را بسیار می‌پسندند.

تفاوت‌های تولید و بازاریابی در برندهای عطر نیش

یکی از تفاوت‌های اصلی، روش تولید این شرکت‌ها با غول‌های دیزاینری مثل دیور، این است که طراح عطر نیش کمتر به روندها و نظرسنجی‌های عمومی توجه می‌کند و بیشتر کار تولید عطر را مانند یک اثر هنری بر اساس ذهنیت، داستان و ایده خودش طراحی و تولید می‌کند؛ به همین دلیل عطرهای این خانه‌ها اغلب خاص پسندتر هستند و کمتر مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرند. از معروف‌ترین برندهای ادکلن نیش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کرید (Creed)
  • اندی تاور (Tauer)
  • آمواج (Amouage)
  • زرجف یا زرژاف (Xerjoff)
  • سرج لوتنس (Serge Lutens)
  • فردریک مال (Frederic malle)

البته لازم به ذکر است که بعضی از برندهای دیزاینر بزرگ، جهت رقابت با شرکت‌هایی که در بازارهای نیش فعالیت می‌کنند، خط تولید جداگانه‌ای تحت عنوان اختصاصی راه انداختند که بر روی همین بازارهای حاشیه‌ای تمرکز می‌کنند. از معروف‌ترین عطرهای نیش این برندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Private Blend از برند Tom Ford
  • La Collection Privee از برند Dior
  • Les Exclsifs De Chanel از برند Chanel

ما در آروسا، جز عطر زارا، عطری را ارائه نمی‌دهیم و هدف از تولید این محتوا و مقاله، فقط بالا بردن اطلاعات عمومی شما بازدیدکنندگان عزیز است. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

برای مشاهده تخفیف های ما لطفا به پیج اینستاگرام آروسا مراجعه نمایید.

عطر لوکس یا عطر نیش (Niche) چیست؟

نیش در زبان لاتین به معنی فرورفتگی دیوار است. نیش یادآور طاقچه‌های خانه‌های قدیمی و سنتی است که در گذشته جایگاهی برای قرار دادن آیینه و شمعدان، عتیقه‌جات و یادگاری‌های گران بها بود. نامگذاری عطر نیش نیز براساس همین مفهوم انجام شده است؛ زیرا عطرهای نیش از منظر ارزش و منحصر به فرد بودن، از عطرهای صنعتی کاملا متمایز هستند.

  • فروشگاه آروسا
  • مهر ۸, ۱۴۰۲
  • 316 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!